Noortje Gerritsen en Amida Michael delen hun ervaring als
interimmanager bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel
Toeslagen (UHT) van de dienst Toeslagen (MinFin).
Noortje en Amida hebben meer dan een jaar geholpen bij
de opgave van UHT: groeien van een kleine
crisisorganisatie naar een omvangrijke hersteloperatie met
honderden vakinhoudelijk specialisten in een publieke
context met veel dynamiek.
Jullie zijn beiden associé bij organisatieadviesbureau WagenaarHoes. Dit lijkt meer op een interimopdracht, niet?
Noortje: “Niet in de klassieke zin van een interimopdracht. Het is niet zo dat we uitsluitend capaciteit leveren aan onze klanten bijvoorbeeld ter vervanging van het management. De interimopdrachten die we bij WagenaarHoes uitvoeren hebben vrijwel altijd een belangrijke advies- en verandercomponent in zich. Meestal worden we ingezet op complexe klussen zoals bij UHT waarbij onze ervaring en ons repertoire als organisatieadviseur erg goed van pas komen. Die complexiteit en de dynamiek in een klus die trekken mij erg aan, je kunt dan op alle fronten bijdragen aan het beter functioneren van een organisatie.”
Wat motiveerde jullie om deze opdracht aan te nemen?
Amida: “Dit was voor mij de ultieme opdracht. Met een enorme maatschappelijke relevantie en veel complexiteit en dynamiek. Wat de opdracht precies ging worden was bij de start nog niet helemaal duidelijk, dat kan ook niet in deze context van een startende organisatie die opgericht is voor het bestrijden van een crisis. Het begin is echt pionieren en uitvinden. Dat maakte de klus voor mij nog aantrekkelijker, niet precies weten waar je aan begint. Zo’n opdracht doet een beroep op je kwaliteit als professional. Als je dan ook nog eens het verschil voor gedupeerde ouders mag maken, dat is echt heel mooi.”
Noortje: “Geldt voor mij ook. Als de opdracht aan het begin niet helemaal duidelijk is, dan is er vaak ook veel ruimte om na te denken over hoe je dit slim kunt organiseren. Je kunt pionieren en dingen zelf vorm gaan geven. Die ruimte is voor mij heel aantrekkelijk, dan kan je echt iets betekenen voor de ouders en de bredere context. De combinatie tussen politiek en uitvoering maakt het ook spannend. Beleid en afspraken maken die ook uitvoerbaar zijn, dat was hier ook weer een uitdaging, zo bleek later.”
Wat was de vraag vanuit de organisatie?
Noortje: “Ik ben begonnen met het vormgeven van de ondersteuning van diverse commissies bij UHT. Die ondersteuning en faciliteiten moesten onafhankelijk van UHT worden georganiseerd. Ik ben uiteindelijk ook met de ondersteunende organisatie van UHT zelf aan de slag gegaan. Later ben ik het team van Vaktechniek en Beoordelingen gaan leiden en heeft Amida mijn rol gedeeltelijk overgenomen.” Amida: “Klopt, ik werd gevraagd om de bestuursadvisering van de directie en de commissies vorm te geven. Later is daar ook de ondersteuning van directie en commissies bijgekomen. Dus de meer logistieke en praktische zaken. Verder heb ik de HR-kant van de afdeling Vaktechniek en de totale aansturing van het team Programma’s en Projecten op me mogen nemen. Dus het was een hybride opdracht die in de tijd groeide en werd bijgesteld. Logisch dat een opdracht zich inhoudelijk ontwikkelt, in een organisatie als deze.”
Hoe kijken jullie op deze opdracht terug?
Amida: “Het was een pittige klus met veel dynamiek en hectiek. Ik vond het heel bijzonder dat we een paar maanden na het einde van onze opdracht nog eens om tafel zijn gegaan met de algemeen directeur UHT en de directeur Kinderopvang Toeslag. Om van perspectief te wisselen en in alle rust nog eens hun kant van het verhaal te horen. In zo’n hectische omgeving is daar niet altijd tijd en ruimte voor. Mooi dat dit kan.”
Noortje: “Ook fijn om in dit gesprek te ontdekken dat de organisatie zich doorontwikkelt en daarbij ook gebruik maakt van dingen die wij hebben gedaan.”
Noortje en Amida hebben samen met Anton-Pieter van Logtestijn namens WagenaarHoes ruim anderhalf jaar lang bij Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen gewerkt. Frank Tromp was schaduwmanager bij deze opdracht.