Auteur: Rob Wagenaar
Aan het begin van een vers jaar kan het grote gebaar nog wel. Tussen kerstboom en appelflap gaan de gedachten alle kanten uit. In mijn geval naar een veronachtzaamd aspect van ons functioneren. In alle geweld met disrupties, ICT en eindeloze concurrentie in ons metier, vergeten we wel eens waar het óók en vaak vóóral om gaat: de persoonlijkheid van adviseur zelf. Jij maakt het echte verschil voor je klant! Een onbescheiden verkenning.
“Cut the crab”
Eens per jaar heb ik het voorrecht te mogen lunchen met één van de meest vooraanstaande coaches van onze land. Hooggeleerd en met een prachtige beroepspraktijk. Ik wilde met haar een coaching relatie, maar dat kon niet. Lunchen wel en dat doen we dan ook. Pratend over het coaching vak vertelde zij mij eens dat wat haar betreft de theorie het altijd aflegt tegen de persoonlijkheid van de coach en de “click” van de coach met haar coachee. Met andere woorden: coaching is succesvol als je de ander bereikt en dus kan beïnvloeden. Daar valt elke methodiek bij in het niet. Ik associeer dit gesprek met ons functioneren als adviseurs. Want is het niet zo dat onze methoden absoluut niet onderscheidend zijn en zelfs steeds minder dan in vroegere tijden? En dus, dat wij het moeten van andere toegevoegde waarde? Dat in het geweld van de ICT-ontwikkelingen, we op moeten passen dat we niet in een algoritme worden omgezet? En dus weg worden geautomatiseerd?
Wat was ook alweer onze echte toegevoegde waarde? En moet dat niet veel meer aandacht krijgen, nu onze professie weer vol in de wind staat.
Passen wij bij elkaar?
Jaren geleden verscheen een HBR-artikel over acquireren. Het is mij altijd bijgebleven. De kern van acquireren is uit te zoeken (van beide kanten overigens) of je als adviseur staat voor wat er met de klantorganisatie moet gebeuren. Kan de client en kunnen de mensen in zijn organisatie jou als voorbeeld zien van de verandering die er moet gebeuren? Ben jij het rolmodel? Want alleen dan zal een opdracht succesvol kunnen zijn. En dat betekent dat je je als adviseur moet laten zien en kennen. Dat je begrijpt dat jouw persoonlijkheid van essentieel belang is, in de het welslagen van de opdracht. Dat geprofileerd functioneren niets met ijdelheid te maken heeft, maar alles met het bewust inzetten van jouw persoonlijkheid als instrument in de opdracht.
Het verschil maken
In de recent weer oplaaiende discussie over de toekomst van de organisatieadviesprofessie, is aandacht voor het individu van de adviseur en zijn/haar impact op het clientsysteem van groot belang. Juist als er veel aandacht verschuift naar methodiek en verdampen van onze kennisvoorsprong, juist dan is het de individuele adviseur en zijn/haar invloed als persoonlijkheid, die ons soort mensen waardevol blijft zijn.
Dus collega’s wees geprofileerd! Ben onbeschroomd aanwezig. Energiek, positief en risico’s nemend. Laat zien hoe het ook kan. En dus een inspiratiebron voor allen met wie je werkt. Het aloude: het gaat om de vent en niet om de tent, of om de vrouw en niet om het gebouw, is niet voor niks al jarenlang een adagium.
Een heel mooi 2019 gewenst!